Koffie, is het nou echt zo slecht voor je?

Koffie en cafeïne, de meeste van ons hebben koffie nodig om de dag goed door te komen en starten de ochtend met maar één gedachte in hun hoofd: koffie! Een druk op de knop en je hebt een lekker bakkie... zo, nu kan je de dag goed beginnen.


Maar, weten we eigenlijk wel wat koffie precies doet in ons lichaam?



We starten bij de basis: wat is eigenlijk cafeïne. Cafeïne is een natuurlijk en stimulerende stof die voorkomt in de onderdelen van verschillende planten, en die we terugvinden in onze alledaagse producten zoals koffie, thee, chocolade en cola. Koffie is daarvan een van de grootste bronnen van cafeïne. De cafeïne wordt, na het drinken van je bakkie koffie, opgenomen in jouw maag-darmkanaal, waarna het in de lever omgezet wordt naar drie stofjes: paraxanthine, theophylline en theobromine. Deze stofjes gaan vervolgens richting je hersenen, waardoor je het gevoel krijgt dat je er weer tegenaan kan.


Verslavend?


Wanneer je veel en vaak koffie drinkt, dan zul je merken dat je hoofd wat zwaarder aanvoelt. Ook als je gewend bent om koffie te drinken, dan kan je dit gevoel ervaren als je in de ochtend je bakkie een keertje overslaat. Je lichaam is immers gewend aan de dosis cafeïne in de ochtend en verlangd hiernaar.


Ongeveer 15 minuten nadat je je koppie koffie hebt gehad voel je het effect op je lichaam. Na ongeveer een uur bereiken de stofjes een piek in je bloed en daarna blijft het nog enkele uren in je lichaam. Bij sommige mensen duurt het zelfs 6 tot 10 uur voordat de cafeïne uit je lichaam verdwenen is!


Hoeveel cafeïne zit er in je bakje koffie?


Dit is verschillend per soort koffie, de sterkte van je bakkie en de grootte van het kopje dat je gebruikt... Best logisch toch ;-) Maar gemiddeld zijn de cijfers als volgt:


  • Filterkoffie, per portie van 125ml: 85mg cafeïne

  • Oploskoffie, per portie van 125ml: 60mg cafeïne

  • Espresso, per 50ml bonen: 65mg cafeïne

  • Decaf koffie, per portie van 125 ml: 3mg cafeïne


Is koffie slecht voor je?


Nee, koffie is in de basis niet slecht voor je. Het bevat bijvoorbeeld volop anti-oxidanten en polyfenolen, gezonde plantenstoffen. Deze stoffen zitten ook in groenten en fruit.


Maar, het kán effect hebben op je hormoonbalans! Zo hoor je wel eens dat regelmatig koffie drinken PMS-klachten kan verergeren en het opvliegers en nachtzweten kan verergeren bij vrouwen in de overgang. Worstel jij met schildklierproblemen, een auto-immuunziekte, veel stress of slaapproblemen, dan kan regelmatig drinken van koffie je klachten verergeren.


Wanneer beter vermijden?


Heb jij diabetes 2 of ben je insulineresistent?

Wees er dan bewust van dat koffie je bloedglucose doet stijgen en dat zorgt voor een schommelende bloedglucosespiegel! Na een piek in je bloedglucose zul je dus weer in een dal terecht komen. Je kan je dan trillerig voelen en hoofdpijn krijgen: je hebt dan sneller behoefte aan iets zoets of te snacken. Misschien herken je dit wel :)


Pas op met PDS of een lekkende darm

Koffie stimuleert de productie van het hormoon gastrine, dat op zijn beurt de productie van maagzuur stimuleert. Ook kan koffie de productie van gal stimuleren en dat is de reden dat sommige mensen snel naar het toilet moeten rennen na een bakje koffie ;-)

Heb jij last van PDS, een lekkerende darm of een ander probleem aan je darmen? Dan kan het drinken van koffie problemen opleveren omdat het de darmslijmvlies extra kan beschadigen.


Koffie en stress gaan niet goed samen

Je bijnieren zijn verantwoordelijk voor de aanmaak van cortisol; het hormoon dat je overdag actief houdt. Maar teveel cortisol kan leiden tot een disbalans in de hormoonhuishouding, wat uiteindelijk kan leiden tot extreme vermoeidheid, onverklaarbare gewichtstoename en verminderde vruchtbaarheid.

Koffie stimuleert de productie van cortisol en daarom krijg je er ook energie van. Maar dat betekend dat het ook een belasting is voor je lichaam.


Conclusie?


Voel je je niet helemaal top? Heb je problemen met je hormoonbalans?

Probeer eens voor een week de koffie, cola en chocolade weg te laten. Als je er de eerste twee dagen moeite mee hebt, dan is het echt nodig om je lichaam even te reinigen!

Vraag jezelf daarnaast af waarom je koffie drinkt? Is het om wakker te worden of te blijven? Kijk dan eens naar je slaapgewoontes, je stress-niveau en hoe je je energie over de dag heen gebruikt. Krijg je genoeg vitamines en mineralen binnen door je voeding? Mogelijk heb je betere voeding en meer rust en ontspanning nodig.

Heb ik gelijk of niet?

9 weergaven0 opmerkingen